Escalas para evaluar motivos para migrar, problemas y adaptación en estudiantes de albergues universitarios

Main Article Content

Esmeralda Lizeth Carrasco Cervantes
Rafael Arrés Rodríguez
Lucio Méndez Encinos
Pedro Ávalos Huerta
Ferrán Padrós Blázquez
Maria Elena Rivera Heredia

Abstract

The Internal migration in young students is a visible phenomenon in different parts of Mexico, where a large number of students decide to move from one place to another to have the opportunity to study a university career, going through changing processes and psychosocial adaptation. The goal of this research was to describe the process of elaboration and the psychometric characteristics of three scales to evaluate migrant students that live in university shelters, that in the case of the Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo are called "Houses of studentsâ€. Participated 200 pregrade students, 158 men and 42 women between 18 to 26 years old, with an average age of 21.13 (SD= 1.95). As a result, it was posible to elaborate three scales: 1) Motives for Migration (α=.75), integrated with 5 items; 2) Problems in the shelter (α=.81) with 6 items, and, 3) Adaptation and looking for support (α=.75) with 5 items. The use of these scales will allow to identify students in a risk situation, to whom deliver, in an opportune way, the student support services that are needed to facilitate their adaptation processes to the university life, in the academic and socioaffective areas, improving the probability to successfully conclude their pregrade studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carrasco Cervantes, E. L. ., Arrés Rodríguez, R. ., Méndez Encinos, L. ., Ávalos Huerta, P. ., Padrós Blázquez, F., & Rivera Heredia, M. E. (2020). Escalas para evaluar motivos para migrar, problemas y adaptación en estudiantes de albergues universitarios. Nicolaita Science, (80), 32–55. https://doi.org/10.35830/cn.vi80.499
Section
HUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA
Author Biographies

Esmeralda Lizeth Carrasco Cervantes, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Egresada de la Licenciatura en Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Rafael Arrés Rodríguez, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Egresado de la Licenciatura en Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Lucio Méndez Encinos, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Egresado de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Pedro Ávalos Huerta, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Egresado de la Facultad de Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Ferrán Padrós Blázquez, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Es licenciado y maestro en psicología por la Universidad Autónoma de Barcelona y doctor en Psicología del aprendizaje humano en la Universidad Autónoma. Es profesor investigador de la Facultad de Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.  Es miembro de la Sociedad Mexicana de Psicología. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores. 

Maria Elena Rivera Heredia, Facultad de Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Profesora investigadora de la Facultad de Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Doctora en Psicología. Miembro del sistema Nacional de Investigadores, nivel 1. Integrante de la Academia Mexicana de Ciencias y de la Academia Michoacana de Ciencias

Most read articles by the same author(s)